بيت العرايس و العرسان

اللي يحبنا ما يضربش نار عندنا

Tuesday, May 29, 2007

الكعب للقفا..بالحب و الوفا

بناءا على طلب الجماهير..اللي اكتئبوا و اتعقدوا و قربوا يولعوا في نفسهم و في بيت العرايس و العرسان من كتر القصص الغير موفقه و الشخصيات المريضة اللي بتظهر في كل القصص..أخيرا لقيتلكم قصه من القصص المتفاءله المشرقة كانت مبعوتالي من فترة و سهيت عنها في وسط قصص النكد اللي باموت فيها..و رغم اني باتشائم من التجارب الناجحة دي..بس برضه مايهونش عليا حد يولع في روحة بسببي.. و عشان كده


آدي القصة المتفائلة الناجحة



الكعب للقفا..بالحب و الوفا









الإرتباط ده موضوع يشبه البحث عن إبرة فى كومة قش
المهم الإبر مش موضوعنا دلوقتى أنا كنت بفكر فى نظام كونى مختلف يتماشى مع العصر الحالى. يعنى زمان مكانش فيه البشر دى كلها. المسألة كانت سهلة، آدم لحوا و حوا لآدم إنما دلوقتى فيه 3 بليون آدم و 3 بليون حوا ، الموضوع إتعقد شوية و مكنش حد عامل حسابه و أكيد محتاج حل من فوق أكبر منى و منك عشان كده فكرت فى طريقة تانية للموضوع ده، أحكيلكوا الحكاية الأول؟

- بابا عايز أتجوز
ورينى قفاك يابنى -
إتفضل يا بابا -
بصوت عالى
هاتى نضارة القراية يا فوزية
تجرى فوزية مهرولة و تحضر النضارة و هى تتمتم،
يا ألف نهار أبيض، و ترقع زغروتة مدوية
يقرأ الوالد بصعوبة من على قفا إبنه
- إسمها نادية عبد السلام و نمرتها أهى
- ميرسى يا بابا إستنى أديها رنة
- رنة إيه يا واد إبقى حب فيها براحتك بعدين كلمها خد عنوان البيت
يتصل الشاب بالنمرة

- ألو أيوه أنا تامر يا نادية
- تامر مين؟
- عريسك،إسمك مكتوب عندى
- صحيح يا تامر؟ إنت باباك عايش؟
- آه ليه؟
- طب و حياة والدك إبعتلى صورة قفاك
- قفايا؟ طب مش تشوفى وشى الأول؟
-
يوه طب خد عندك العنوان أهه
يدق تامر بقوة على باب العروسة واقفاً متأنتكاً مع أهله، يفتح الباب رجلاً ضخماً و يقول
- أهلاً يا مرحب، إنت تامر يابنى؟
- أيوه يا أنكل عبد السلام - مشيراً بإصبعه إلى نقطة وراء رأسه - أنا العريس
- من وراء الباب - صوت أم العروس
- شرفتوا و أنستوا إتفضلوا
يدخل تامر و العائلة يتعارفون مع أهل العروس التى تخرج عليهم فى أبهى صورة.
يمد تامر يده ليسلم على عروسته نصيبه ، تسلم عليه سريعاً و تقول له:
- لف يا تامر
- نعم؟
- يوه لف خلينى أخلص
تخرج نادية تليفونها المزود بكاميرا و فلاش و تقوم بتصوير قفا تامر ثم تسارع بإرسال صورة القفا إلى كل صديقاتها إس إم إس موضحة إسمها و نمرتها على القفا
تتململ الست فوزية فى كرسيها فتقول الست أم نادية:
- دحنا زارنا النبى
فتقول الست فوزية
- يا نادية يا بنتى حد يلبس شراب برضه فى المناسبة دى؟ مش دى الأصول أبداً
تجلس نادية و تقوم بخلع الحذاء الرياضى و الشراب كاشفين عن قدمها اليسرى و تجلس الست فوزية على الأرض أمام نادية و تقترب من كعبها بعيونها و تقرأ بصوت مخنوق:
- تامر أبو العزايم







يقول والد العريس المثل الشهير: الكعب للقفا
و يكمل والد العروس: بالحب و الوفا
ترتسم إبتسامة خجول على وجه نادية و تنطلق الزغاريد من بيت العروس معلنة إكتشاف العريس
.
سهلة مش كده؟ مفيش أسهل من إن كل واحد يتولد و مكتوب على قفاه و لا كعبه إسم شريك مستقبله و نمرته، حاجة من عند ربنا كده - مش الناس بتقول نصيب؟ خلاص يبقى مفيش حاجة تمنع إنه يبقى معروف من الأول هتوفر وقت و مشاكل و كهربا و فلوس و وجع قلب
.
الكعب للقفا بالحب و الوفا.


ميشو

http://mishotopia.blogspot.com


42 Comments:

Blogger Noony said...

هههههههههههههههه
الحمد لله على كل حال
كعب وقفا!؟

:)
نوني

5:13 AM  
Blogger momken said...

على كده لازم كل راجل يكون مختوم على قفاه علشان يتجوز
يكون البار كود نامبر بتاع العروسه موجود على قفاه
اشطه جدا يابرايد والله لو متجوزتش فى غضون سنه هكون رقم فى اللسته بتعتك
ممكن

8:17 AM  
Blogger Misho said...

شكراً يا برايد الجميلة على نشر قصتى :)

نونى:
ميرسى

ممكن:
أيوه بالضبط كده و إحتمال يبقى الموضوع فيه باركود ريدر زى السوبرماركت و تاريخ صلاحية و الرجاء رج العبوة جيداً قبل الإستخدام.

12:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

انا مش فاهمة اى حاجة
اية القفا
والامبولا دى
يعنى انا لما يجى واحد يتجوزنى اقولة على طريقة عبد السلام النابلسى

قفاك قفاك قفاك

طيب
الف مبروك

1:28 PM  
Blogger Spyfun said...

طيب وليه العروسه بس مايتكتب كمان تاريخ انتهاء الصالحيه علشان يعرف يحدد مستقبله هيعيشه ازاي

5:28 PM  
Blogger Dibo said...

عجبتنى الفكرة المبتكرة
بس المشكلة إنها بتقضى على 95% من الإثارة و المتعة و النشويق فى الموضوع ده
ده كفاية إسابيع السهر و التفكير : هيه لأ مش هيه هيه لأ مش هيه هيه لأ مش هيه هيه لأ مش هيه
وبعدين هاتوافق لأ مش هاتوافق هاتوافق لأ مش هاتوافق هاتوافق لأ مش هاتوافق هاتوافق لأ مش هاتوافق
وبعدين المناقشات الماراثونية إللى المفروض تنتهى بتسوية ترضى جميع الأطراف واللى بتحدد مواعيد الخطوبة و الشبكة وكتب الكتاب و الدخلة و الأنتريه و الصالون و الشقة فين أصلاً و وكام أودة و..... و...... و
أيون
هوه فيه حاجة بالساهل
و تقولى يبقى معروف من الأول

1:06 AM  
Blogger e7na said...

واما تزعلوا مع بعض عد الجواز هتقولها احنا قرانا الاسماء غلط؟
اتأكد ليكون واحد تانى

2:06 AM  
Blogger meroooo said...

هههههههههههههههههه
ياريتها سهله كده انا بتمني اني القيه بس مش من قفها افرضيمش حالق هههههههههه

4:36 PM  
Blogger SAMEH said...

يا سلااااااام
ده الواحد هيفضل طول عمره بيتعلم
أهو ده إستخدام جديد للقفا ما كناش نعرفه
بس أنا شايف إن الطريقه القفويه دي مش هتنفع مع الشعب المصري ... خصوصاً في ظل إعتداءات الشرطه على المواطنين
...
و بالنسبه للإسم المكتوب عالقفا، يترى بيفضل موجود بعد الجواز .. و لا بيتمسح في الكعب

5:25 PM  
Blogger The Groom said...


بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

تحياتي لكما من ماناساس البلد

10:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

ايه الكلام الفارغ ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

11:34 PM  
Anonymous islamist bloke said...

هى وصلت للكعب والقفا يا برايد؟

مينفعش كدة يا بربر العملية مش ناقصة

كعب وقفا؟


بس كعب اية بالظبط حضرتك؟ كعب الايصال واللا كعب العروسة؟

تفتكرى كان المطرب الشهير عنده حق لما غني لكعب الغزال؟ بدأت أشك

ياللا مش مهم

ويجعلو عامر

3:54 AM  
Blogger Rivendell** said...

هههههههههههههههههه
عثلللللللللللللللل


يا ريت والنبي كان زمانا ارتحنا وخلصنا

وكان الموضوع رسي على عدسة مكبرة والتنقيب في كل قفا يقابل الواحدة مننا


ههههههههههههههههههه

لا لا

عثللللللللللللللل

4:11 PM  
Blogger صوت فيروز said...

يا سلام
فكرتوني بواحده مامة صحبتي
الست دي من الناس بتوع زمان دول
قاعدة ترص حبة امثال منهم
انتي يا حببتشي و الله منديلك طاير طاير طاير و لسه ما وقعش علي ابن الحلال

وقتها حسيت ان المنديل اخده اعصار زي بتاع تسونامي و المنديل مش هينزل ابدا
و استحضرتني صوره
اني اجيب بندقيه و انشن علي المنديل ده اللي مركب توربيد فيه
و انزله قتيل سامعين صوت البندقيه و انا بعشقها( تك تش)
اختفوا من قدامي بدل ما افرغ البندقيه فيكم

6:53 AM  
Blogger bastokka طهقانة said...

لولولولوي الف مبروك
بكرة يعملوا بلوج
قرفا و قرفانة
و نقعد على الحيطة و نسمع الزيطة

8:43 AM  
Blogger shahy said...

اية الموضوع الغريب دة؟
انا مش فاهمة حاجة
لو حد فهم يقولي

12:11 PM  
Blogger Amira Hassan said...

مسخررررررررة بجد حلو اوي

و الله تبقى سهلت على الناس مرمطة الحب و الارتباط و الفشل و كل ده

2:22 PM  
Blogger تخاريف دكتور said...

معلهش يا جماعة انا شايف ان الكلام ده لو موجود كانت الدنيا هيبقي حالها اسوأ من دلوقتى والله
ده الواحد لو عارف ان هايجيله فلوس من باب رزق معين مش هايشتغل
اومال لو هو عارف انه هيتجوز فلانة هيعمل ايه هيفضلوا يحبوا ف بعض مثلا؟؟
ابدا والله
دا الحمد لله ان احنا كده
وبعدين انا عايز اتجوز اربعة هيبقى قفايا مختوم بالاربعة ولا هو ختم واحد ولو العروسة الاولانية شافت ضرايرها هترضى تتجوزنى
هه؟؟

3:00 PM  
Blogger Kholio said...

بجد فظيعة و انا اللى قلت ان اخيرا فى قصة ناجحة حصلت
اتارى هى حدثت فى عالم الخيال

بس فكرة حلوة
بس لو الواد كان ناشط سياسى و امن الدولة عامل واجب مع قفاه يا تر ى هيعرف يقرا الباركود بتاع عروسته ؟

1:48 AM  
Anonymous Tam said...

هههههههههههههههههههه
ياللا ربنا يرزق كل بنت بالقفا اللي تستحقه
LOL

3:18 AM  
Anonymous أيامنا الحلوة said...

انا اخر حاجة وعيت عليها ان العريس بيتعرف من جزمتوا .. وقعدت اتريق .. يعني الجزمة مقدور عليها هنعرف نبص عليها انما القفا ده بقى ازاي الواحد يتصرف فيه
غريب اوي البوست ده

4:47 AM  
Blogger Desert cat said...

ده انا على كدا حمشى ابص على اى قفا يقابلنى
يمكن يطلع اللىف يه النصيسب واسمى ونمرتى على قفاااه

7:03 AM  
Blogger Misho said...

ياه كل دى ردود، شكراً يا شباب :)

anonymous 1:
حلو موضوع عبد السلام النابلسى دا :)
متخيل ألاطته و هو بيورّى قفاه للعروسة هههه

spyfun:
موضوع الصلاحية ده فى الإصدار التانى من البروتوتايب بتاع القفا إنشاالله :)

Dibo:
بس برضه ساعتها هتبقى الإثارة و المتعة كلها بعد الجواز يا عزيزى :)
ده هيبقى حتة مقلب هههه و هنتفرج فرجة متفرجهاش واحد زهقان على البرنامج المفتوح

5:12 PM  
Blogger Misho said...

e7na:
لأ هتقولها كل قفا يروح لحاله! أنا من سكة و كعبك من سكة :)

meero:
مش حالق يبقى لا متجوز لا مش فى باله الموضوع يا إما تقلان. لازم تحلقيله - شعره - عشان تعرفى ظروفه إيه!

sameh:
هو بيتمسح مع الوقت أو مع كتر الإستخدام... إنت عارف الشعب المصرى مستهلك من الدرجة الأولى

the groom:
مش فاهم كل سنة و إنت طيب بقى.

anonymous 2:
و هو حد قال إنه كلام مليان؟ :)

islamist bloke:
لأ حضرتك ما سمعتش أغنية كعبه كعبه الشهيرة الأخيرة
هبعتهالكوا كمان شوية :)

Rivendell**:
عثل إيه و عدسة إيه حضرتك هو إنتى بتدورى على قمل :)

صوت فيروز :
حلوة:)
و إنتى فكرتينا بالمسرحية: أتريد منديلاً أم منديلاً تريد؟ إنه الكايلانيكس.

Bastokka:
مش فاهم بس كويس الحمدلله :)

Shahy:
و لا أنا كمان فاهم أصلى كتبت الموضوع ده من زمان و أنا نايم.

5:31 PM  
Blogger Misho said...

amira Hassan:
مش كده برضه يا أميرة؟؟ و هو المطلوب.

تخاريف دكتور:
أربعة يا مفترى؟ إنت بالذات تستاهل اللى هيجرالك :)

Kholio:
و لو هو ناشط سياسى و سوابق هيبقى فيه حيل للجواز أصلاً!! خلينا واقعيين :)

tam:
على رأيك، و زى ما بيقولوا حلة و لقيت غطاها، يقولوا كعب و لقى قفاه!!

أيامنا الحلوة:
سهلة دى، أمال هما بيقولوا للواحد ليه ورينى عرض كتافك؟ عشان يشوفوا قفاه. بس لازم يلغوا المثل اللى بيقول: خدنا إيه من وشك.... عشان دلوقتى القفا بقى أهم :)

Desert Cat:
صح كده، زمان الجواز كان قسمة و نصيب، دلوقتى بقى كعب و قفا :)

5:45 PM  
Blogger Misho said...

This comment has been removed by the author.

5:54 PM  
Blogger Misho said...

و فى نفس الموضوع - اللى هو مش جديد عنكم غنى محمود عبد العزيز للقفا و غنى المطرب اللى معرفش إسمه للكعب

الفيديو و الأغنية

6:29 PM  
Blogger emos said...

ana 3amalt check 3ala ka3b regly mala2etsh 7aga 2olt 2a3mel tatto 3ala regly w 2akteb ahmed ezz 3aleh w 7'alas yemken tedrab ma3aya

groom
enta mas7'ra begad el walad dah 3'alban walahi

1:04 AM  
Blogger SAMEH said...

TMAIL.COMعلى كده أغنية (القفا) بتاعت محمود عبد العزيز طلعت أغنيه رومانسيه من الدرجه الأولى

4:47 PM  
Blogger إنـســانـة said...

هههههههههههههههههه

طب تصدقوا فكرة جامدة بجد

بدل ما الولد يقعد يلف ويوجع قلبه وقلوب البنات معاه والبنت تفضل قاعدة حيرانة قلقانة قرفانة تعبانة

يفضلوا على رنات بقا من ساعة ما يقروا الأسامى لحد ما يجيلهم ويخلصوا بس وجع دماغ يا شيخ

:D

2:00 AM  
Anonymous bluerose said...

:))))))))))))))))))))))))))))))))
تحفة يا ميشو
ضحكتني و انا مكتئبة أساسا
ياريت الحكاية سهلة كدا و الواحد يبص على الختم يعرف اللي قدامه دا مناسب ولا لأ


تخاريف دكتور: انت ليه خايف العروسة تشوف ضرايرها فماترضاش تتجوزك ؟؟؟ هو انت مش ناوي تقول لها نيتك من البداية ولا تفضل انك تدبسها الأول و بعدين تبقى تخبط دماغها في الحيط؟؟؟؟

12:06 PM  
Blogger Misho said...

emos:
lol at a7mad ezz Tattoo :)

ensana:
أيوه، مفيش وقت نضيعه فى لف و دوران، إحنا نحب ندخل الباب من كعبه :) و أبو العروسة بدل ما يقول إحنا بنشترى راجل، يقول إحنا بنشترى قفا! عشان عليه إسم بنته طبعاً

BlueRose:
ميرسى
مبلاش الإكتئاب، ربنا يفك زعلك و يوقفلك أكبر قفا فى البلد و يكتبلك فى كل كعب خير إن شاءالله

2:59 AM  
Blogger فوكيره said...

طب بالنوسبه حضراتكم
لو غيروا نمره التليفون يبقا الحل ايه

7:30 AM  
Blogger فلفسة مي said...

هههههههههه
قصة لزيزة جدا بس انا هزعل قوي لو اسمي مكتوب علي قفا حد مش لطيفة يعني و الحمد لله اني مش ولد عشان مكنشي انا الي فالرجلين يلا القفا ارحم شويا بس برضوا مش مريح

1:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

law kanet el mas2ala keda makansh 7ad et3azar ;)

8:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

قصة هبلة معبرة عن رغبات مستترة لأمور أخرى...!!!
أحمد المصري

2:05 PM  
Blogger MONNA said...

bgd bgd 3gbany awyyy ktabatek...keeep on...ya rab kolha tetnsher oryb

2:13 PM  
Blogger dodo said...

انا شايفه ان دى قصه معبرة عن ان شباب الايام دى و اكيد البنات برضه(طبعا دى مش قاعده عامه) عايزين كل حاجة بالساهل حتى الارتباط الابدى و للاسف ده مش صح علشان اللى بييجى بسرعى بيروح بسرعه :D

3:01 PM  
Anonymous راجل وبس said...

يا خسارة يا برايد
انت لسعتي خلااااااص؟

11:18 AM  
Blogger buterfly said...

والله يا ريت يكون بصحيح حتى يسهل على اللى رفضا الارتباط او الحب قبل الجواز

2:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

ههههههههههه على كده بقا واحنا فى المواصلات(الميكروباص )مثلا نقعد نحقق وندقق فى قفا الشباب اللى قدامناوصاحبتى تقولى طيب شوفى ده كده اقولها مش باين اول حرف والتانيه تقول لقيته دا اسمى بس يا خساره مش اسم عيلتناوالولاد بقا يعاكسو البنات فى الشارع ويقولو انا اسمى احمد ماتورينا الكعب يا جميل يمكن يحصل نصيب طيب افرضو مثلا واحده كانت رجليها مكسوره ومتجبسه ومتقدملها العريس المنتظر يستنى بقا لما تفك الجبس وللا ايه النظام يا حضرات؟

3:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

نسيت اكتب اسمى انا نونى يا برايد يا عسل

11:23 AM  

Post a Comment

<< Home